poniedziałek, 6 maja 2013

Magdalenki (Madeleines)




Magdalenki to francuskie ciasteczka robione z ciasta biszkoptowego z masłem. Mogą być naturalne lub aromatyzowane cytryną, kwiatem pomarańczy, wanilią … Mają charakterystyczny kształt podłużnych muszelek.

Magdalenki są słynne dzięki opisowi Marcela Prousta w "W poszukiwaniu straconego czasu": 

„… matka widząc, że mi jest zimno, namówiła mnie, abym się napił wbrew zwyczajowi trochę herbaty… Posłała po owe krótkie i pulchne ciasteczka zwane magdalenkami, które wyglądają jak odlane w prążkowanej skorupie muszli. I niebawem… machinalnie podniosłem do ust łyżeczkę herbaty, w której rozmoczyłem kawałek magdalenki. Ale w tej samej chwili, kiedy łyk pomieszany z okruchami ciasta dotknął mego podniebienia, zadrżałem, czując, że się we mnie dzieje coś niezwykłego. Owładnęła mną rozkoszna słodycz… Sprawiła, że w jednej chwili koleje życia stały mi się obojętne, klęski jako błahe, krótkość złudna... Cofam się myślą do chwili, w której wypiłem pierwszą łyżeczkę herbaty…  I nagle wspomnienie zjawiło mi się. Ten smak to była magdalenka cioci Leonii…”


***


Składniki (na około 30 magdalenek)

3 jajka
150g drobnego cukru
200g mąki
10g proszku do pieczenia
100g masła
50ml mleka



Wykonanie

W rondelku rozpuścić masło na małym ogniu i odstawić do ostudzenia.

Jajka utrzeć w cukrem, następnie dodać mleko i dokładnie wymieszać. Do masy wmieszać mąkę, proszek do pieczenia i masło. Odłożyć ciasto do lodówki na 15 minut.

W międzyczasie rozgrzać piekarnik do temperatury 200°C.

Napełnić formę na magdalenki do ¾ wysokości. Piec 10 minut. Po upieczeniu delikatnie wyjąć Magdalenki z formy i wystudzić na kratce.










Print Friendly and PDF

1 komentarz: